Досить актуальними в умовах складної економічної ситуації є питання оплати послуг нотаріуса, на яке нашим читачам надає роз’яснення заступник начальника відділу з питань нотаріату Головного територіального управління юстиції у Донецькій області Володимир Дундар.
Цілком природно, що при виборі нотаріуса Ви будете оцінювати дві важливі складові – тривалість виконання надаваних послуг та їх вартість. Клієнт, який звертається до нотаріуса, насамперед хоче отримати нотаріальні послуги за оптимальними тарифами, та час оформлення документа має бути якомога коротшим. Звісно кожна людина рахує свої гроші та цінує свій час. Якщо тривалість виконання нотаріальних послуг насамперед залежить від угод, які будуть укладатися. Тоді як під оплатою слід розуміти, на відміну повноважень приватних і державних нотаріусів, які є ідентичними, оплата вчинюваних ними дій відрізняється, тому обізнаність в цьому питанні при зверненні до нотаріуса буде доцільною.
Приписами статті 31 Закону України «Про нотаріат» встановлено, що приватні нотаріуси за вчинення нотаріальних дій справляють плату, розмір якої визначається за домовленістю між нотаріусом та громадянином або юридичною особою, але розмір такої плати не може бути меншим від розміру ставок державного мита, яке справляється державними нотаріусами за аналогічні нотаріальні дії, в той час як державні нотаріуси за вчинення нотаріальних дій справляють державне мито в розмірах, встановлених законодавством. Додатково, крім оплати за вчинення нотаріальних дій, нотаріуси надають додаткові платні послуги правового характеру, які не пов’язані із вчинюваними нотаріальними діями, а також послуги технічного характеру, за які справляється окрема плата. Розмір оплати за послуг державних нотаріусів встановлюється відповідно до Тарифів, які затверджується наказом Головного територіального управління юстиції у Донецькій області, послуг приватних нотаріусів – за домовленістю.
Розмір та порядок сплати державного мита за вчинення нотаріальних дій державними нотаріусами, врегульований Декретом Кабінету Міністрів України «Про державне мито», який прийнятий ще у 1993 році. Також, цим порядком визначені категорії осіб, які звільняються від сплати державного мита. Кожен громадянин має змогу ознайомитися з витягами з закону щодо розмірів ставок державного мита на інформаційних стендах державних нотаріальних контор та приватних нотаріусів. Порядок надання додаткових платних послуги правового характеру, які не пов’язані із вчинюваними нотаріальними діями, а також послуг технічного характеру чітко визначений у Положенні, яке затверджено головним управлінням, в якому зазначено, що перед наданням правової допомоги та послуг технічного характеру державний нотаріус зобов’язаний надати роз’яснення щодо умов їх оплати. Крім того, порядком визначено категорії осіб які звільняються від їх сплати.
Хотілось би звернути увагу, що з 01 січня 2016 року набрала чинності нова редакція Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Зміни полягають у тому, що на нотаріусів в повному обсязі покладені функції державного реєстратора речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Сьогодні нотаріусом може здійснюватися державна реєстрація речових прав та їх обтяжень на земельну ділянку, підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, гараж, будівлю, споруду або їх окремі частини, квартиру, житлове та нежитлове приміщення.
У зв’язку з цим нотаріусам надано право отримувати плату за вчинення інших дій, покладених на них відповідно до закону. При цьому, зобов’язано за такі дії справляти плату, розмір якої визначається законодавством у відповідній сфері.
Варто зазначити, що при здійсненні різних нотаріальних дій, нотаріуси вносять в Єдині та Державні реєстри Міністерства юстиції України певну інформацію, а також отримують інформацію з цих реєстрів. За користування даними таких реєстрів також стягується плата, встановлена відповідними нормативно-правовими актами.
Головне територіальне управління
юстиції у Донецькій області